Jak pracować z dziećmi autystycznymi? Doświadczenie, przeprowadzone w jednej z szkół w Birmingham, wykazało, że dzieci autystyczne mogą lepiej uczyć się w obecności robotów niż nauczycieli.
Szkoła Topcliffe Primary to ogólnodostępna podstawówka, która otrzymuje fundusze na wspieranie dzieci autystycznych w specjalnie utworzonych klasach. Jest ich około jednej czwartej wszystkich uczniów. Dwa humanoidalne roboty zostały podarowane szkole przez francuskiego producenta, firmę Aldebaran. Kosztują ok. 15.000 funtów za sztukę. Max i Ben — bo tak mają na imię, pomagają uczyć od marca tego roku.
Są wykorzystywane do uczenia fonetyki, gry w karty, gier pamięciowych oraz zabaw z elementami naśladownictwa wśród dzieci w wieku 5–10 lat. Dorosłemu człowiekowi sięgają do kolan, poruszają się jak dzieci.
Roboty nie wykazują emocji, więc dzieci z autyzmem odbierają je jako mniej groźne niż nauczycieli i łatwiej nawiązują z nimi kontakt — powiedział dyrektor placówki Ian Lowe. Dzieci autystyczne mają problemy w komunikacji z dorosłymi i innymi dziećmi, ale z jakiegoś powodu nie stronią od tych robotów — dodał.
Badacze z University of Birmingham, którzy analizowali najlepsze sposoby wykorzystywania robotów, twierdzą, że kluczem jest programowanie. Zastanawiamy się, jak najlepiej zaprogramować te roboty, aby pomóc dzieciom wypracować interakcje społeczne i umiejętności komunikacji — powiedziała dr Karen Guldberg, dyrektor uniwersyteckiego Centrum Edukacji i Badań nad Autyzmem. Roboty mogą w szczególności zwiększyć umiejętności dzieci w zakresie uczenia się.
Na przykład gry, które zachęcają dzieci do naśladowania ruchów robota, mogą pomóc im się zaangażować i zmotywować do nauki – powiedziała dr Guldberg — obserwowanie, jak zaangażowane i skupione mogą być te dzieci, kiedy pracują z robotem, jest wspaniałe, a dzieci autystyczne mają duże trudności ze skupieniem się — przypomniała.
Zastosowana technologia jest — zdaniem dzieci autystycznych — przewidywalna, jasna i motywująca, ale mogłaby również znaleźć zastosowanie w zwykłych klasach.
Jeśli rozumie się potrzeby autystów, można zrozumieć potrzeby wszystkich dzieci. Kiedy ludzie mają poczucie bezpieczeństwa i są bardziej zmotywowani do nauki, mogą uczyć się efektywniej — powiedziała dr Guldberg.