Współczesne samochody projektowane są tak, by zapewnić jak największe bezpieczeństwo osobom nimi podróżujących. Nawet najtańsze auta na rynku posiadają w standardowym wyposażeniu jedną lub dwie poduszki powietrzne, a auta z wyższej półki maja nawet ich kilkanaście!
Air-bagi chronią kierowcę i pasażerów podczas zderzeń bocznych, przednich, czy dachowania; dzięki nim nawet z bardzo poważnego wypadku pasażerowie auto mogą wyjść bez szwanku. Nic więc dziwnego, że Volvo, którego samochody uchodzą za jedne z najbezpieczniejszych na świecie, wpadło na pomysł, aby wyposażyć dodatkowo swój nowy model V40 w dodatkowe poduszki zewnętrzne, chroniące…pieszych.
Nowe volvo jest wyposażone w system unikania kolizji w ruchu miejskim (city safety). Radar wykrywa pieszego wkraczającego na jezdnię nawet kilkadziesiąt metrów przed samochodem. Jeśli kierowca nie zareaguje na wyświetlone ostrzeżenie, system sam wyhamuje pojazd. Przy prędkości do 30 km/h zatrzyma auto przed uderzeniem.
System ten zainstalowany jest także w nowych modelach Kia cee’d II i Mercedesie klasy A. Co jednak, gdy potrącenie pieszego jest nieuniknione?
Volvo ma zainstalowane w przednim zderzaku 7 czujników, które w ułamku sekundy odpalają mini ładunki pod maską pojazdu. Ładunki unoszą maskę na 8 cm i napełniają poduszkę. Airbag zakrywa jedna trzecią wysokości przedniej szyby oraz metalowe słupki po bokach.
Mechanizm zmienia kąt i siłę, z jaką potrącony uderza w samochód — tłumaczy Thomas Broberg, który projektował zabezpieczenie — sama poduszka zwykle pozwala ochronić głowę ofiary.
Na dodatek przód Volvo 40 zbudowano z aluminium i miękkiej stali — materiały te są na tyle elastyczne, że w razie uderzenia w pieszego odkształcają się, absorbując część energii. System działa przy typowej dla miast prędkości 20–50 km/h (kierowca jadący szybciej zwykle zdąży wyhamować do takiej prędkości przed kolizją). Mówiąc krótko: zewnętrzna poduszka powietrzna umożliwia pieszemu w trakcie potrącenia miękkie lądowanie.
Jak stwierdził Stefan Jacoby, prezes Volvo Car Corporation, jest to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie i żaden inny samochód nie zapewnia ochrony pieszych na tak wysokim poziomie.