Polska krajem młodych ludzi i nowych technologii – tak zdaniem wiceministra gospodarki Dariusza Bogdana, powinniśmy się kojarzyć w Europie i na świecie. Między innymi w ten sposób Polska promuje się podczas tegorocznych targów CeBIT w Hanowerze, najważniejszych i największych targów branży informatycznej i nowych technologii na świecie.
CeBIT odbywają się w Hanowerze od 1986 roku i rokrocznie przyciągają setki tysięcy zwiedzających z całego świata. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział przeszło 4.000 wystawców z 70 krajów, a ich ekspozycje obejrzało ponad 310.000 osób. Polska w tym roku jest partnerem strategicznym imprezy.
Targi wspólnie otworzyli Angela Merkel i Donald Tusk, pozując do kamer między innymi podczas gry w chińczyka na tablecie z użyciem polskiej kostki DICE+. Tegoroczna polska ekspozycja jest największą z dotychczas prezentowanych przez nasz kraj w historii hanowerskich targów. Stoiska polskich wystawców zajmują ponad 3000 m². Według szacunków w targach bierze udział 350 polskich firm, a także kilkuset studentów, młodych naukowców i innowatorów z Polski, w tym laureaci rządowego programu TOP 500 Innovators.
Polskie stoisko narodowe, będące wizytówką naszego kraju, zorganizowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ma być miejscem licznych spotkań, źródłem wiedzy na temat specyfiki i możliwości polskiego rynku ICT. Jego atrakcje to: detektor podczerwieni, który stanowi element wyposażenia lądownika na Marsie, a także najszybszy na świecie procesor przemysłowy. Na stoisku narodowym można zobaczyć również, jak funkcjonuje tzw. rozszerzona rzeczywistość (augmented reality) – czyli połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym, generowanym w pamięci komputerów.
Nasze stoiska — poza głównym stoiskiem narodowym – są obecne w czterech sekcjach tematycznych, na które podzielono targi: strefie PRO poświęconej bezpiecznym rozwiązaniom dla przedsiębiorstw; strefie GOV poświęconej produktom i usługom dla sektora publicznego oraz służby zdrowia; strefie LIFE przedstawiającej rozwiązania wykorzystywane w cyfrowym świecie oraz strefie LAB będącej platformą dialogu między ludźmi nauki, biznesu i polityki. W strefie PRO nasi wystawcy przedstawiają wydajne i bezpieczne rozwiązania teleinformatyczne dla firm. Jednym z nich jest dwa razy wydajniejsza od dotychczasowych rozwiązań platforma infrastruktury na żądanie (IaaS). W jej ramach można uruchomić, przetwarzać lub przechowywać dowolne zasoby — stronę WWW, aplikację biznesową, projekt start-upowy lub rozwiązanie korporacyjne.
Prezentowane są również mobilne aplikacje wspierające funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz gwarantujące właściwy przepływ informacji. Urządzeniem usprawniającym dostawy w handlu elektronicznym jest z kolei paczkomat. Można z niego łatwo i o każdej porze odebrać zakupioną przez Internet przesyłkę. Atrakcjami stoiska w strefie GOV jest m.in. system CEIDG.gov.pl, dzięki któremu można założyć firmę przez Internet oraz projekt e‑deklaracje do rozliczania podatków online. Zwiedzający dowiedzą się w niej również, jak zrealizowano w Polsce w 2012 r. powszechny spis narodowy bez użycia papieru – wyłącznie z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej.
W strefie LIFE prezentowane są produkty polskiej branży rozrywki elektronicznej, multimediów i gier, na czele z bardzo popularną elektroniczną kostką do gry DICE+. Polskie produkcje są prezentowane na trzech różnych platformach – PC, konsola oraz tablet. W strefie LAB zwiedzający polskie stoisko mogą wejść do „mieszkania przyszłości” – repliki prawdziwego domu, w którym znajduje się m.in. robot zdolny do interakcji z człowiekiem FLASH, a także elektroniczny asystent osób starszych i chorych DOMESTIC. Nie brakuje w nim i innych innowacji ułatwiających życie — np. systemu, dzięki któremu za pomocą telefonu można sterować sprzętem domowym.
Mocny udział Polski w targach jest szansą dla wszystkich zainteresowanych partnerów zagranicznych, by dokładniej zapoznali się z polskim rynkiem teleinformatycznym i możliwościami, jakie oferuje. Polska teleinformatyka pozostaje w pewnym stopniu nadal nieodkrytym przez Europę i świat skarbem. I ci, którzy jako pierwsi ten skarb odkryją, czyli inwestorzy, usługobiorcy, usługodawcy, partnerzy biznesowi zyskają najwięcej. – powiedział premier Donald Tusk podczas otwarcia.