Obserwując sytuacje na drogach można dojść do wniosku, że najtrudniejszym elementem jazdy jest parkowanie. Równie trudne jest chyba odpowiednie zacumowanie dużego statku. Na ratunek marynarzom ruszyli naukowcy z Akademii Morskiej w Szczecinie, którzy opracowali innowacyjny elektroniczny system ułatwiający statkom cumowanie do nabrzeży.
System wykorzystuje głowice laserowe montowane w nabrzeżu wysyłające sygnał i czujniki, które odbierają wiązki odbite od zbliżającego się statku. Informacje przekazywane są do kapitana okrętu, który natychmiast otrzymuje dokładne dane m. in. o prędkości statku, jego położeniu i odległości od nabrzeża.
System jest w stanie podać położenie statku z dokładnością do dwóch centymetrów! Dane mogą być przekazane na zwykły telefon komórkowy czy komputer znajdujący się na statku – wyjaśnia dr hab.Lucjan Gucma, jeden z autorów systemu.
Użycie systemu zwiększa bezpieczeństwo, ale też znacznie skraca czas cumowania jednostki. Jest on szczególnie przydatny dla dużych jednostek, oraz tych które przewożą niebezpieczne ładunki, gdzie szczególnie liczy się precyzja w dojściu do nabrzeża. Pomaga bezpiecznie cumować statek w warunkach ograniczonej widoczności np. w nocy lub podczas mgły.
Koszt wyposażenia jednego nabrzeża w urządzenia tworzące system to kilkadziesiąt tysięcy złotych.
System przeszedł już pomyślnie testy. Na międzynarodowych targach wynalazczości „INNOVA 2011” w Brukseli zdobył złoty medal. Autorami systemu są: dyrektor Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego dr hab. Lucjan Gucma i dr Maciej Gucma. Prace nad systemem trwały 2,5 roku i kosztowały ok. 2 mln zł. Pieniądze pochodziły z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Uczelnia prowadzi rozmowy z firmami, które są zainteresowane produkcją elementów systemu.
Zapraszamy na krótki film poglądowy JAK NIE NALEŻY CUMOWAĆ: