Prof. Anna Dorota Potocka z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych jest współtwórczynią prawdziwej innowacji artystycznej i konserwatorskiej – objętego ochroną patentową papieru jedwabnego.
Papiery nazywane popularnie bibułkami japońskimi lub papierami jedwabnymi, wywodzące się z technik stosowanych na Dalekim Wschodzie, związanych z tradycyjnymi sposobami tworzenia dzieł sztuki na jedwabiach i papierach czerpanych, wykorzystywano zawsze do prac artystycznych i konserwatorskich przy obiektach zabytkowych, począwszy od malarstwa ściennego po delikatne tkaniny jedwabne. Współczesne papiery gampi, kozo czy mitsumate, których nazwy wywodzą się od nazw roślin z których wyodrębniono włókna celulozowe do ich wytwarzania, ze względu na bardzo niską gramaturę, poza nazwą, nie mają nic z jedwabiem wspólnego.
Japońskie bibułki
Są to papiery wytwarzane z włókien roślinnych, nie stosowanych w przemysłowych metodach produkcji tekstyliów. Należą do nich m.in. włókna pozyskiwane z łykowej warstwy kory morwy papierniczej (Broussonetia papyrifera Vent.), rośliny krzewiastej występującej głównie w Chinach, Korei oraz Japonii. Roślina ta będąca od dawna źródłem doskonałego surowca do rękodzielniczego wyrobu papieru, w Chinach określana jest mianem: ku, a w Japonii znana jest jako: kozo. Do wytwarzania bibułek japońskich wykorzystywane są także włókna manili, znane również pod nazwą abaka, pozyskiwane z liści banana włóknistego (Musa textilis) – wiecznie zielonej, wieloletniej rośliny tropikalnej uprawianej przede wszystkim na Filipinach.
Na pomoc zniszczonym dziełom
Papier jedwabny, stworzony przez polskich wynalazców (Annę Potocką, Marzannę Marcinkowską, Henryka Gonerę) objęty ochroną patentową, jest całkowitą nowością na światowym rynku wyrobów papierniczych. Pomysł wytworzenia tego typu materiału zawierającego duży udział włókien jedwabiu (około 70%), zrodził się w środowisku konserwatorów dzieł sztuki, którzy poszukiwali nowych metod wzmacniania i uzupełniania ubytków w zniszczonych tkaninach jedwabnych.
Przestrzeganie współczesnej zasady konserwacji, polegającej na używaniu materiałów konserwatorskich zawierających te same surowce, z których zostały wykonane obiekty zabytkowe, prowadził do prostego wniosku, że również i papier przeznaczony do konserwacji tkanin jedwabnych powinien być wytworzony z takich samych włókien. Postulat ten nie znalazł dotychczas praktycznego zastosowania, ponieważ włókna jedwabiu z uwagi na swoją budowę chemiczną, bez specjalistycznych zabiegów nie wykazują własności papierotwórczych. Podstawowym celem badań stało się więc uzyskanie materiału zbudowanego z takich samych włókien jak tkanina jedwabna, ale zespolonego w odmienną strukturę.
Wytrzymały, odporny, miękki i gładki
W wyniku analizy funkcji jakie powinien spełniać nowy produkt ustalono podstawowy zestaw własności opisujący te wymagania. Były to: gramatura, wytrzymałość mechaniczna w stanie suchym i po namoczeniu, stateczność wymiarowa, stabilne własności optyczne, odporność na starzenie, odpowiednia miękkość i gładkość w dotyku.
Podjęte w 1999 roku prace badawcze, na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie we współpracy z Instytutem Celulozowo Papierniczym w Łodzi zakończono sukcesem w 2006 roku. Dzięki opracowaniu i opatentowaniu nowatorskiej technologii uruchomiono produkcję tego unikalnego papieru. Jego uniwersalność potwierdziły pierwsze próby zastosowań w konserwacji dzieł sztuki i twórczości artystycznej.
Nowatorska technologia pozwoliła także na wytworzenie papierów o charakterze unikatowym (fakturalnych), przeznaczonych do specjalistycznych technik artystycznych (grafika, malarstwo), także w układzie dwustronnym – widoczny awers i rewers dzieła.
W literaturze przedmiotu brak jest dotychczas doniesień na temat wykorzystania włókien jedwabiu naturalnego w technologii wytwarzania cienkich papierów do celów konserwatorskich. Bardzo rzadko spotyka się także papiery zawierające w swojej strukturze włókna jedwabiu. Niewielki udział tych włókien zawierają jedynie niektóre rodzaje ręcznie czerpanych papierów artystycznych wysokiej jakości.
Przydatny papier
Możliwości zastosowania papieru są różnorodne. Dotyczy to zarówno twórczości artystycznej z użyciem nowego podłoża, jak i konserwacji tkanin jedwabnych z użyciem nowego materiału. Podklejanie obiektów arkuszami papieru, uzupełnianie ubytków tkanin zarówno w postaci wyprofilowanych łatek jak i płynną masą jedwabną na stołach niskociśnieniowych, pozwala na opracowywanie dużych powierzchni tkanin i ich stabilizację. „Farbowanie w masie” papierowej, umożliwia szybszy dobór odpowiednio wytypowanego kolorystycznie podkładu wzmacniającego tkaninę oryginalną. Pozwala to na stworzenie całej palety odcieni papieru o kolorystyce i intensywności zbliżonej do tkanin zabytkowych. Interesująca wydaje się także możliwość nieznacznego obniżenia lub modyfikacji stopnia pH bez szkody dla papieru jedwabnego, a z korzyścią dla zabytkowych tkanin jedwabnych. Daje to konserwatorom większą możliwość manewrów w wykorzystaniu tego nowego materiału.
Próby artystyczne i konserwatorskie potwierdziły bardzo dobre właściwości nowego materiału. Papier równomiernie chłonął różne media, w tym klajster, dobrze przylegał do tkaniny, nie rozciągał się, po wyschnięciu nie powodował pofalowań, odkształceń ani skurczu powierzchni. Dzieła poddawano oględzinom na przestrzeni 12 miesięcy. Badania starzeniowe jakim poddano produkt zarówno na sucho jak i mokro potwierdziły jego dobre parametry.
Nagrody
Wyniki działań artystycznych i konserwatorskich prezentowano na wielu wystawach w kraju m.in. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, w Galerii PKOL w Warszawie, Muzeum Historycznym w Warszawie oraz zagranicą w Kaohsiung na Tajwanie.
Nowatorska technologia i sam papier, jako produkt finalny, został doceniony przez zagranicznych ekspertów. Wynalazek nagrodzono w 2010 roku brązowym medalem na Międzynarodowej Wystawie Wynalazczości KIWIE w Seulu, srebrnym medalem na Międzynarodowej Wystawie Wynalazków IENA w Norymberdze oraz złotym medalem na Międzynarodowej Warszawskiej Wystawie Wynalazków IWIS. W 2011 roku międzynarodowe jury przyznało tej nowatorskiej technologii pierwszą nagrodę i złoty medal na I Światowej Wystawie Innowacyjności w Kulturze w Kaohsiung na Tajwanie.
Bibliografia
Patent nr Pl 191886,Sposób wytwarzania papieropodobnego materiału zawierającego włókna jedwabiu naturalnego
A.D.Potocka, Papier jedwabny jako nowy materiał konserwatorski, „Ochrona Zabytków’ 2001, nr 2, s.170–173.
J.Dąbrowski, H. Gonera, W. Machnowski, M.Marcinkowska, A. Potocka, H. Wrzosek, Nowe zastosowanie jedwabiu naturalnego, Przegląd Włókienniczy 7/2006, s.29–32,
A.Potocka, Papier białkowy- nowy materiał konserwatorski zawierający włókna jedwabiu — do konserwacji obiektów zabytkowych,[w:] Problematyka rozwarstwiania malowideł ściennych i sztalugowych w świetle dotychczasowych dokonań, Kraków, 2007, ASP, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, s.271–282.
Autor: Prof. Anna Dorota Potocka