Kolejny, trzynasty numer czasopisma NIMB nie jest, jak może sugerować tytuł, poświęcony transferowi technologii. W tym wydaniu CITTRU i zaproszeni przez redakcję autorzy skupili się na „sprzedawaniu” nauki, czyli jej obecności w mediach. Znaczącą część tego wydania poświecono również organizowanemu przez CITTRU — Forum Nowej Nauki (17–18.04.2012).
Polecamy intrygujący tekst Macieja Majki, który w przekonujący sposób analizuje powiązania nauki i reklamy, zwracając także uwagę na te wzorce, które mogą być użyteczne dla promowania wiedzy – informuje Piotr Żabicki, redaktor naczelny NIMBa. Autor rozpoczyna od stwierdzenia, że tak reklama, jak i nauka, do pewnego stopnia, służą analogicznemu celowi – przekonywaniu. Majka nazywa wykorzystanie nauki w reklamie tworzeniem nowej mitologii współczesności, w której propagowane, magiczne niemal właściwości niektórych badanych w laboratoriach substancji odbiegają od opinii o tych cechach, jakie formułują sami naukowcy. W tym kontekście pojawiają się przykłady telomerów, antyoksydantów i komórek macierzystych.
W innym z tekstów, Urszula Rybińska, dziennikarka serwisu PAP „Nauka w Polsce” wyczerpująco odpowiada na pytanie: „Jak przebić się z nauką do mediów?”. Jej opiniom i sugestiom towarzyszą komentarze „drugiej strony” — naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego. W NIMBie 13 znaleźć można także odpowiedź na pytanie, w jaki naukowy sposób media wykorzystane zostały przez badaczy odtwarzających starożytny kodeks Archimedesa. Zaś w poradniku dla naukowców-promotorów odszukać można rekomendacje i inspiracje, jakie przekazuje Richard Dawkins, jeden z najpowszechniej znanych ewolucjonistów.
To wydanie jest już czwartą edycją NIMBa w nowej, poszerzonej i kolorowej odsłonie. Poprzednie poświęcone były PopNauce, Nauce 2.0 oraz „uwalnianiu nauki”. NIMB oraz szereg innych działań CITTRU, o których można poczytać na www.cittru.uj.edu.pl, są częścią kampanii pod hasłem „Odkryj Przestrzenie Nowej Nauki”. Jej celem jest pokazywania naukowcom czym jest nowoczesna nauka i jak z jej potencjału można korzystać.
NIMB 13: www.cittru.uj.edu.pl/?q=pl/node/1321 NIMB 12: www.cittru.uj.edu.pl/?q=pl/node/1305 NIMB 11: www.cittru.uj.edu.pl/?q=pl/node/1281 NIMB 10: www.cittru.uj.edu.pl/?q=pl/node/1263 NIMB 9: www.cittru.uj.edu.pl/?q=pl/node/1242 CITTRU jest jednostką Uniwersytetu Jagiellońskiego, której rolą jest wspieranie rozwoju nowoczesnej nauki poprzez marketing innowacji i badań naukowych, popularyzację wiedzy i promocję nowych metod komunikacji naukowej, a także aplikowanie o fundusze na rozwój uczelni. Najważniejsze projekty CITTRU to: tworzenie portfolio innowacji UJ i ich ochrona prawna (patenty) oraz autorski program promocji nauki i popularyzacji wiedzy, realizowany pod hasłem „Odkryj Przestrzenie Nowej Nauki” (czasopismo NIMB, Szkoła Promocji Nauki). Informacje o aktualnych działaniach znaleźć można na stronie www.cittru.uj.edu.pl oraz na profilu www.facebook.com/nimb.cittru. |