Zapraszamy do wspólnego napisania książki na temat wpływu internetu na funkcjonowanie systemu akademickiego w Polsce. Na artykuły na licencji CC-BY-SA czekamy do 10 listopada.
W jaki sposób internet wpłynął na funkcjonowanie polskich uczelni? Czy zmienił sposób, w jaki korzystamy z wiedzy i w jaki ją produkujemy? Poza atrakcyjnymi, ale trudno definiowanymi koncepcjami takimi jak nauka 2.0 czy poza populistycznymi teoriami o zbawiennym wpływie komputerów i internetu na edukację, istnieje szara rzeczywistość, codzienne funkcjonowanie w starym i nieefektywnym systemie akademickim. Zderzenie importowanych z Zachodu idei i rozwiązań z polskimi realiami wywołuje frustrację, chociaż być może czasem potrafi inspirować do oddolnych działań na własną rękę: zbudowania własnego bloga naukowego poza strukturą uczelnianej sieci, udostępniania własnych tekstów naukowych bez kilkuletniego czekania na publikacje pokonferencyjne czy dzielenia się w internecie notatkami, trudno dostępnymi artykułami i książkami.
Wydaje nam się, że warto opisać tego typu aktywność, stworzyć próbę panoramy oddolnego i pozytywnego usprawniania funkcjonowania systemu akademickiego. Zależy nam na wskazaniu rozwiązań, jakich brak w oficjalnych reformach rządu, a które – choć motywują do twórczego działania i bazują na współpracy opartej na wykorzystaniu nowoczesnych kanałów komunikowania – funkcjonują na marginesie nauki i szkolnictwa wyższego. Inspiracją może być opublikowana niedawno w USA książka Hacking the Academy, pokazująca, jak internet wpływa na działalność naukową i edukację. Nie ma sensu bezrefleksyjnie kopiować jej modelu, powinniśmy raczej odnieść temat hakowania uniwersytetu do polskiej rzeczywistości, zasobów, możliwości finansowych i organizacyjnych itp.
Każdy może wnieść swój wkład w powstanie tej książki. Czekamy na autorskie materiały o objętości do 10 tys. znaków, udostępniane na licencji CC-BY-SA. Zależy nam szczególnie na tekstach dotyczących nauk humanistycznych, społecznych i na problemach związanych z edukacją akademicką. Wszystkie zgłoszone materiały (po koniecznej i podstawowej merytorycznej i redakcyjnej selekcji) zostaną udostępnione w portalu Historia i Media. Wybrane wejdą do książki, dystrybuowanej na licencji CC-BY-SA w formacie PDF i epub. Ebook zostanie wydany w wydawnictwie Ha!art.
Zależy nam na poszukiwaniu rozwiązań w szerszym gronie, pokazaniu stosowanych nowatorskich rozwiązań, dobrych praktyk i stworzeniu sieci osób zaangażowanych w dostosowanie przestrzeni akademickiej do współczesnych wyzwań. Chcemy zaakcentować, że uniwersytet może funkcjonować nie tylko jako przedsiębiorstwo nastawione na wytwarzanie wiedzy. Nowe kanały komunikowania umożliwiają swobodną dyskusję, ułatwiają intelektualną wymianę i pracę na rzecz dobra społeczeństwa. Internetowa przestrzeń i medialne usługi pozwalają nie tylko na usprawnienie działania niektórych elementów systemu akademickiego, ale też pozytywnie wpływają na dostępność wiedzy dla osób spoza tego środowiska. Czy można uznać internet za narzędzie mogące ograniczyć postępującą alienację badań humanistycznych i społecznych wobec społeczeństwa?
Więcej informacji na stronie:
http://historiaimedia.org/hakowanie/
Realizacja:
HistoriaiMedia.org
Edukatormedialny.pl
Warsztat Badacza Komunikacji
Ha!art