Dzisiaj na „Nauce i Postępie” wpis redaktora wortalu na temat przygotowywanej monografii i raportów z tym związanych. Zapraszamy do lektury!
Od kilku dni siedzę i piszę rozdział do drugiej monografii, która powstaje w ramach realizacji projektu „Partnerski Związek Nauki i Postępu” – to projekt, w którym działa m.in. wortal Nauka i Postęp. Piszę i coraz bardziej zagłębiam się w różne meandry raportów. Przyznaję, że są ciekawe — tylko te kilka tysięcy stron wyników, plus tysiące rekordów w Excelu momentami przeraża. Ale na pewno jest to coś ciekawego — te badania trwały przez cały dotychczasowy czas realizacji projektu, czyli od roku 2010 do czerwca 2012. Realizował je TNS Pentor na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego według metodyki Macieja Szafrańskiego i Marka Golińskiego. A badanych było wiele aspektów, które związane są z wypracowywanym modelem promocji nauki.
Stwierdziłem, że zanim ukaże się druga monografia, warto podzielić się kilkoma ciekawymi danymi, które zostały zebrane dotychczas. Na pierwszy ogień idą dane związane ze sposobem spędzania czasu przez studentów w ciągu typowego tygodnia. I czego możemy się dowiedzieć.
A na przykład tego, że 87% studentów korzysta kilka razy dziennie z internetu. Jest to aktywność, którą realizuje największy odsetek badanych żaków. To jest punkt wyjścia.
Jednakże najciekawsze dane — moim zdaniem — związane są ze sposobem korzystania z internetu przed studentów i pracowników naukowych (przebadano 600 studentów i 140 pracowników naukowych).
Kilka razy dziennie z serwisów społecznościowych korzysta 28% studentów (raz dziennie 23%), a pracowników naukowych korzystających kilka razy dziennie z tych serwisów jest 6% (raz dziennie 9%).
O interpretację wyników jeszcze się nie pokuszę (proszę pamiętać, że to jest tylko drobny wycinek z materiałów) — ale na pewno warto zerknąć do tych danych.
Badanie 1
Pomiar świadomości użyteczności i wykorzystania osiągnięć nauki. Raport z badania jakościowego dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego – Kwiecień 2011
Co? |
Kiedy? |
Gdzie? |
13 FGI |
Marzec 2011 |
Poznań , Warszawa, Wrocław, Lublin |
Kto był badany? |
||
Populację generalną badania świadomości użyteczności i wykorzystania osiągnięć nauki stanowili studenci różnych kierunków studiów pochodzących z ośrodków akademickich w całej Polsce. Na potrzeby badania jakościowego zrekrutowano 10 uczestników na każdą z grup, którymi byli studenci pochodzący z populacji generalnej. Na potrzeby badania jakościowego, zróżnicowano respondentów w obrębie każdej z grup, w związku z tym na każdym spotkaniu znaleźli się:
|
Sposób spędzania czasu w ciągu typowego tygodnia (N=122)
Formy aktywności w Internecie (N=122)
Badanie 2
Metoda |
badania ilościowe prowadzone metodą bezpośrednich indywidualnych wywiadów osobistych face-to-face |
Termin realizacji badania |
maj 2011 |
Definicja próby |
studenci różnych kierunków i pracownicy naukowi |
Wielkość próby |
N=740, w tym studenci N=600; pracownicy n=140 (pracownicy naukowi) |
Maksymalny błąd statystyczny |
+/- 4% (n=600); +/- 8,3 (n=140) |
Czas wy wiadu |
30 minut |
Obszar realizacji |
Katowice, Poznań, Warszawa, Szczecin, Lublin |
Formy spędzania czasu – pracownicy naukowi
Formy spędzania czasu – studenci
Korzystanie z Internetu – pracownicy naukowi
Korzystanie z Internetu – studenci
Podstawowe źródła informacji
O projekcie w ramach, którego realizowane są badania
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego oraz Politechnika Poznańska i Telewizja Polska S.A. Oddział Poznań realizuje projekt pod nazwą Partnerski Związek Nauki i Postępu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV „Szkolnictwo wyższe i nauka”, Działanie 4.2 „Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki, w rozwoju gospodarczym”.
Pierwsza publikacja wpisu na blogu „Warsztat badacza komunikacji”.