Jak się uczyć, by się nauczyć? Oto jest pytanie. Naukowcy z Kent State University przeanalizowali skuteczność różnych technik uczenia się i na ich podstawie stworzyli własną klasyfikację najlepszych i najgorszych sposobów.
Okazało się, że te najpopularniejsze metody są… mało skuteczne, a te najskuteczniejsze są rzadko stosowane.
Chcieliśmy uzyskać szeroki ogląd na obiecujące strategie w celu nakierowania nauczycieli, uczniów i rodziców na techniki, które są efektywne, choć rzadko wykorzystywane – powiedział John Dunlosky, główny autor badań.
Egzaminu nie zdały najczęściej wykorzystywane przez uczniów techniki, takie jak: podkreślanie istotnych fragmentów tekstu podczas czytania, powtórne czytanie zadanego materiału, pisanie podsumowania przerobionego materiału, zapamiętywanie kluczowych słów, czy innych skojarzeń, zmierzających do lepszego zapamiętania przeczytanych treści.
Byłem w szoku, że niektóre strategie często stosowane przez uczniów, jak ponowne czytanie i zakreślanie, zdają się dawać znikome korzyści w nabywaniu wiedzy i wynikach nauki. Uczniowie mogliby skorzystać jedynie dzięki zastąpieniu ponownego czytania odroczonym odświeżaniem informacji – skomentował to Dunlosky.
Najskuteczniejszym sposobem uczenia się w rankingu Kent State University okazało się sprawdzanie wiedzy za pomocą pytań sprawdzających i testów oraz rozkładanie nauki na dłuższy czas, zamiast „wkuwania” materiału na ostatnią chwilę. Te dwie metody do popularnych technik uczenia się raczej nie należą, zakładają bowiem dyscyplinę i systematyczność (a tymi cechami większość uczniów i studentów raczej nie grzeszy).
Zdaniem amerykańskich badaczy obie metody są skuteczne w przypadku osób w każdym wieku, a także przy różnych partiach materiału. Badacze podkreślają jednak, że zastosowanie efektywnych technik uczenia się może nie wpłynąć na poprawę wyników w nauce w przypadku każdego ucznia. Szansę mają uczniowie, którzy są zmotywowani do wykorzystania danej metody i potrafią ją stosować.
Większość uczniów i studentów stosuje nieefektywne techniki — może nikt ich nie nauczył, jak mają się uczyć?