Pierwsze skojarzenie z Łodzią? Obecnie na pewno Manufaktura, kultura. Ale jeszcze do niedawna Łódź była prężnym ośrodkiem przemysłu tekstylnego. Większość zakładów tej branży upadła, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wskrzesić tradycje włókiennictwa. Stworzenie regionalnego ośrodka kulturalnego w powiązaniu ze środowiskiem nauki i biznesu to cel projektu realizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi.
Przy Centrum Promocji Mody powstanie wielofunkcyjna aula profesjonalna sala pokazowa. Idea projektu ma charakter kompleksowy łączący w sobie działania z zakresu kultury, edukacji, przedsiębiorczości i badań naukowych.
Akademia Sztuk Pieknych będzie tez patronem rozwoju otoczenia biznesu służącego kształtowaniu powiązań kooperacyjnych między studentami i absolwentami Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi przy współudziale branży tekstylno –odzieżowej regionu łódzkiego. Działania jakie przewiduje realizacja projektu dostarczą studentom, absolwentom Katedry Ubioru kluczowych informacji, które poprawią ich przyszłe funkcjonowanie na rynku mody, podniosą świadomość na temat nowych technologii, technik oraz światowych trendów w modzie. W ramach projektu Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi będzie prowadziła działalność doradczo –informacyjną, promocyjną oraz wystawienniczą. W obszar ten wpisuje się również współpraca z projektantami, stylistami, seminaria nowych technologii oraz wyjazdy na światowe targi mody i technologii włókienniczych celach edukacyjnych. Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego, jest realizowany jest w terminie styczeń 2010 — grudzień 2012.
Co będzie się działo dzięki Centrum Promocji Mody?
- powstanie profesjonalna sala pokazowo-wystawowa, wyposażona w sprzęt oświetleniowy i nagłaśniający nie odbiegający od standardów światowych. Zadaniem CPM będzie organizowanie promocyjnych pokazów mody dla przedsiębiorstw współpracujących z Akademią jak również promocja młodych projektantów;
- powstanie aula wielofunkcyjna pełniąca rolę edukacyjną i kulturalną. Aula będzie jedyną salą w regionie, o tak dużej powierzchni, która będzie skupiać wydarzenia kulturalne o znaczeniu regionalnym, krajowym oraz międzynarodowym;
- umocni się współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami, szczególnie sektora MŚP a uczelnią, w szczególności Katedrą Ubioru i Tkaniny;
- wzmocni się potencjał dydaktyczny uczelni;
- młodzi, utalentowani projektanci i twórcy kultury będą mieli szansę na efektywną promocja twórczości;
- wzmocni się potencjał badawczo-rozwojowy związany z innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie materiałów włókienniczych odpowiadających aktualnym trendom mody i wzornictwa, a jednocześnie bezpiecznych dla użytkownika
Zorganizowano cykl seminariów i szkoleń dotyczących bieżących informacji trendów światowej mody, najnowszych tendencji i technologii a także technik sprzedaży, kreowania potrzeb i ich realizacji oraz warsztaty dot. visual merchandisingu.
Bardzo ważnym czynnikiem utrzymania wysokiego poziomu polskiego wzornictwa jest dbałość o rozwój najzdolniejszych projektantów. W tym celu w ramach Klastra zorganizowane będą konkursy dla projektantów, mające na celu wyłonienie najbardziej obiecujących artystów i pomoc im w zaistnieniu na profesjonalnym rynku zawodowym.
W ramach klastra studenci objęci programem zwiedzili już Targi Indigo w Paryżu, Pitti Uomo we Florencji, CPM w Moskwie, Indigo w Nowym Jorku. Udział w targach pozwolił studentom na zapoznanie się z najnowszymi trendami w modzie oraz na zorientowaniu się jak funkcjonuje moda w różnych rejonach świata.