AWT
Akcelerator Wiedzy Technicznej
Projekt Partnerski Związek Nauki i Postępu (w ramach którego powstaje wortal naukaipostep.pl), choć dotyczy promocji osiągnięć powstających w obszarze wszystkich dyscyplin naukowych, jest jednym z kilku realizowanych pod marką Akcelerator Wiedzy Technicznej®. Koncepcja akceleracji, czyli przyspieszenia działań w zakresie rozwoju nauk technicznych i matematyczno-przyrodniczych, powstała w roku 2006. Inicjatorami jej powstania są pracownicy Politechniki Poznańskiej: dr inż. Maciej Szafrański oraz dr inż. Marek Goliński. Na bazie koncepcji, w roku 2008 został opracowany Program akceleracji wiedzy technicznej i matematyczno-przyrodniczej w Polsce.
Program akceleracji wiedzy technicznej i matematyczno-przyrodniczej został opracowany w 2008 roku w wyniku przeprowadzonych szerokich konsultacji społecznych i w odpowiedzi na list intencyjny, dotyczący współpracy w zakresie rozwoju wiedzy i umiejętności technicznych w społeczeństwie Wielkopolski, podpisany w roku 2007 przez ponad 30 instytucji z Wielkopolski. Idee i koncepcje zawarte w programie wykraczają poza ramy województwa i dotyczą całej Polski.
W programie odniesiono się do dwóch kluczowych zjawisk:
- dynamicznie postępującego wpływu osiągnięć nauk technicznych i matematyczno-przyrodniczych na życie jednostek i społeczeństw,
- ewidentnego powiązania między rozwojem osiągnięć w obszarze techniki i nauk matematyczno-przyrodniczych a poziomem innowacyjności gospodarki, który przekłada się na jakość życia.
Obecność nauki w naszym życiu
Osiągnięcia nauk technicznych i matematyczno-przyrodniczych są powszechnie wykorzystywane w życiu codziennym. Bez względu na wykonywany zawód, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wiek, płeć, dochody, codziennie, często nie zdając sobie nawet z tego sprawy, rozwiązujemy nasze problemy i zaspokajamy nasze potrzeby, korzystając z dobrodziejstw, które stanowią osiągnięcia nauki. Nauki rozwijają się dzisiaj bardzo dynamicznie. Taka dynamika stwarza potrzebę systemowych rozwiązań w zakresie edukacji technicznej i matematyczno-przyrodniczej w społeczeństwie i doskonalenia rozwiązań, aby były one przyjazne dla człowieka. Rozwój techniki i nauk przyrodniczych nie może prowadzić do wyalienowania żadnej z grup społecznych. Technologie muszą być zrozumiałe dla wszystkich ludzi, a nie wąskiego kręgu naukowców. Każdy człowiek ma prawo wiedzieć, jak rozwiązania, których dostarcza nauka, mogą wpływać na niego – jakie wynikają z nich korzyści, ale też jakie zagrożenia są z nimi związane. Odrębną kwestię stanowi stworzenie systemu kształcenia, który zapewni każdemu człowiekowi niezbędny zasób umiejętności w zakresie wykorzystania najnowszych, powszechnych osiągnięć nauk technicznych i matematyczno-przyrodniczych.
W tym zakresie niezbędne jest praktyczne kształcenie przez całe życie.
Nauki techniczne i matematyczno-przyrodnicze a innowacyjność gospodarki i jakość życia
Na konkurencyjność gospodarki wpływa wiele czynników, a jednym z nich, uważanym za kluczowy, jest m.in. innowacyjność, będąca w ostatnich latach przedmiotem szerokich dyskusji.
Choć cel podnoszenia poziomu innowacyjności dotyczy wszystkich krajów UE, to wiele z nich, zwłaszcza nowe państwa członkowskie, muszą szczególnie intensywnie zadbać, by w jego osiąganiu dotrzymać kroku najbardziej rozwiniętym krajom w Europie. W takiej sytuacji znajduje się również Polska.
W tym celu konieczna jest świadoma współpraca wszystkich środowisk: administracji państwowej i samorządowej, przedsiębiorstw, jednostek dydaktyczno-naukowych, organizacji społecznych oraz mediów, a także sprzężenie celów, dla których działa każde z nich.
Gospodarka innowacyjna może się rozwijać w społeczeństwach charakteryzujących się wysokim kapitałem ludzkim. Doskonalenie kapitału ludzkiego wpływa pozytywnie na podniesienie konkurencyjności gospodarek.
Rozwój innowacyjnej gospodarki w dużym stopniu oparty jest na wiedzy i umiejętnościach technicznych. Ich nabywanie i wykorzystanie pozwala tworzyć dobra materialne, jednocześnie ułatwia funkcjonowanie społeczeństwa i stwarza warunki do jego przetrwania oraz doskonalenia. Postęp rozwoju wiedzy technicznej i jej wykorzystania w celu ciągłego doskonalenia jakości życia możliwy jest między innymi dzięki rozwojowi nauk matematyczno-przyrodniczych.
Proces tworzenia innowacji i adaptacji do rynku pracy, w swej strukturze opartego na zaawansowanych technologiach, wymaga od społeczeństwa zdobycia odpowiedniej wiedzy i kwalifikacji, które pozwolą na sprawną adaptację do zmieniającego się świata. Ponadto zdobywanie i pogłębianie wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii jest sposobem na zapobieganie wykluczeniu społecznemu.