Reklamą w Sieci rzadzą wyrafinowane narzędzia takie jak Google AdWords, a wśród tych, którzy używają ich najlepiej, są poznańscy studenci. Właśnie zajęli miejsce w pierwszej piątce europejskich uczestników prestiżowego konkursu Google Online Marketing Challenge.
To co kręci marketingowców, to co nakręca Google
Większość zwykłych zjadaczy Google«a nawet nie wie, że oprócz samej, choć słynnej i można by już nawet rzec, iż kultowej wyszukiwarki, firma ta oferuje także szereg narzędzi pomocnych w prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych w internecie. Takich narzędzi jak Google AdWords, czyli system reklamowy pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google i na stronach z tymże systemem współpracujących. Jak potężna jest to rzecz mówią już same liczby – reklamy emitowane przez AdWords stanowią około jednej czwartej całego rynku reklamowego w sieci, generując przy okazji aż 97% dochodu korporacji z Mountain View. A to oznacza ponad 30 miliardów dolarów rocznie. Robi wrażenie?
Właśnie między innymi w oparciu o Google AdWords przeprowadzany jest co roku Google Online Marketing Challenge, konkurs dla studentów wyższych uczelni z całego świata, podczas którego mogą oni zobaczyć, jak wiedza akademicka przekłada się na praktykę w zakresie reklamy internetowej. Każdy z zespołów startujących w jednym z czterech regionów: Europa, Bliski Wschód i Afryka, obie Ameryki oraz Azja-Pacyfik otrzymuje 200 dolarów do wykorzystania właśnie w AdWords, a potem także trzy tygodnie na nawiązanie współpracy z lokalnym przedsiębiorstwem lub z organizacją pozarządową oraz na przeprowadzenie dla niego/niej skutecznej sieciowej kampanii reklamowej. W tym roku w konkursie wystartowały aż 3082 zespoły.
Poznań, Poznań, hej AdWords gol!
Efekty pracy drużyn złożonych z młodych marketingowców ocenia najpierw specjalny algorytm zaprojektowany przez Google i analizujący 35 różnych parametrów, który wyłania 15 najlepszych projektów dla każdego z czterech regionów. Z nich zwycięzców wskazuje z kolei międzynarodowe jury składające się z najwybitniejszych specjalistów z dziedziny reklamy internetowej, pracujących na uczelniach całego świata. Najważniejsze jednak w tym wszystkim jest to, że co roku świetne wyniki osiągają w tym konkursie polskie zespoły. A jeszcze nawet ściślej rzecz ujmując: polskie zespoły z Poznania.
W tegorocznej edycji GOMC udział wzięły trzy ekipy reprezentujące specjalizację Informatyka Stosowana z Wydział Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, którego studenci świetnie radzili sobie rok i dwa lata temu. Dołączył do nich także po raz pierwszy zespół kierunku Techniczne Zastosowania Internetu, realizowanego wspólnie przez UAM, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu i Politechnikę Poznańską. I to właśnie on, prowadząc kampanię dla witryny przedsiębiorstwa zajmującego się usługami związanymi z ogrzewaniem i wentylacją mieszkań, dostał się na listę Top 5 Europy. Marianna Wiśniewska (kapitan, UEP), Małgorzata Janińska (UAM), Norbert Leśniewski (UEP), Paweł Frieske (UAM), Milena Sobolewska (UEP) oraz Anna Szklarek (UEP) znaleźli się w tym prestiżowym gronie obok drużyny z warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej, dwóch zespołów z Niemiec i jednego z Czech. To wszystko było oczywiście wynikiem ciężkiej pracy.
- Cała trudność konkursu polegała na tym że nie było jasno postawionego przez organizatorów celu ani wytycznych. Sami mieliśmy wyznaczyć sobie cel lub cele, takie jak zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych klientów, bądź też po prostu zwiększenie sprzedaży. Sami musieliśmy też wymyślić strategię marketingową — jak skonstruujemy kampanię, jakie testy reklam ułożymy, do jakich klientów chcemy dotrzeć, czy chcemy wykorzystywać sieć reklamową Google i tak dalej – opowiada Ania Szklarek.
„Kluczem do sukcesu odpowiednie zmotywowanie studentów”
Pozostałe poznańskie zespoły zajęły się obsługą witryny sklepu ze sprzętem multimedialnym dla szkół, witryny sklepu muzycznego oraz witryny serwisu zajmującego się organizacją warsztatów z budowy i programowania robotów dla dzieci i młodzieży. I też z całkiem niezłym skutkiem – dwa z nich znalazły się w czołowej europejskiej piętnastce, a czwarty na światowej liście Top 100. Młodzi poznańscy eksperci w dziedzinie sieciowej reklamy pochodzą z tej samej „stajni”, wszyscy przygotowywali się do konkursu w ramach zajęć monograficznych „Technologie E-Commerce – Marketing Internetowy” prowadzonych przez doktora Wojciecha Czarta dla studentów Informatyki Stosowanej Wydziału Fizyki UAM. Jaka jest jego recepta na sukces w bardzo prestiżowym konkursie?
- Nasi studenci doskonale radzą sobie z narzędziami informatycznymi. W połączeniu z kształconymi na naszych studiach umiejętnościami analitycznymi oraz radzeniem sobie z wyzwaniami w chwili, kiedy się właśnie pojawiają, potraktowali udział w GOMC jako kolejny problemem, który musieli przeanalizować i pokonać. Kluczem do sukcesu było odpowiednie zmotywowanie studentów aby osiągnęli jak najwyższy poziomu profesjonalizmu w stosunkowo krótkim czasie i uświadomili sobie drzemiący w nich potencjał. — opowiada dr Czart.
A jeśli wydaje się Wam, że w Google Online Marketing Challenge poradzilibyście sobie jeszcze lepiej niż tegoroczni uczestnicy… Cóż, droga do sprawdzenia tego jest jedna i w dodatku niezwykle prosta. Już można rejestrować się na udział w przyszłorocznej edycji konkursu. Oprócz satysfakcji będziecie mogli też wygrać laptopy oraz tygodniowy pobyt w San Francisco połączony ze zwiedzaniem głównej siedziby Gogle.
Łukasz Miszewski