Gra, która pomoże walczyć z indywidualnymi fobiami, aplikacja ratująca w sytuacji klęsk żywiołowych czy programy wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość — takie projekty znalazły się wśród 15 najlepszych, wybranych w polskim etapie konkursu Imagine Cup.
To największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W tym roku drużyny walczyć będą o nagrody w trzech głównych dziedzinach: „Gry”, „Innowacje” i „Projekty Społeczne”. Na razie w każdej z kategorii komisja sędziowska wyłoniła 5 najlepszych zespołów. Krajowe finały 11. edycji konkursu Imagine Cup odbędą się 3 i 4 kwietnia. Zespoły zawalczą o tytuł drużyny narodowej, która będzie reprezentowała Polskę w finałach światowych w Petersburgu.
Aż 4 drużyny w finale to reprezentanci warszawskich uczelni, po trzy uczelni z Rzeszowa, Gdańska i Poznania. W finale jest też jeden zespół z Krakowa i jeden z Białegostoku.
W kategorii „Projekty Społeczne” w finale znalazł się projekt City Guard, który umożliwia zaalarmowanie służb o różnych rodzajach niebezpieczeństwa. Z kolei w projekcie Rescue Cloud powstał system, w którym przechowywane są ważne medyczne informacje o użytkowniku. W sytuacji ratowania zdrowia lub życia użytkownika, lekarze bez względu na język, jakim się posługują, mogą w szybki sposób otrzymać wszystkie potrzebne informacje o pacjencie. System Deresy z kolei pozwala na powiadamianie służb o zniszczonych obiektach w przestrzeni miejskiej, co przyczynia się do szybkiego ich naprawiania. Kolejny finałowy projekt to Smart Farm — system zarządzania przedsiębiorstwem rolniczym, dzięki któremu można zmniejszyć koszty produkcji żywności. Aplikacja optymalizuje trasę maszyn rolniczych i koszty zużycia paliwa. Ostatni z projektów w tej kategorii to projekt HELP. Jest to aplikacja mobilna, dzięki której można nieść pomoc ofiarom trzęsienia ziemi czy innej klęski żywiołowej.
W kategorii „Gry” w finałowej piątce znalazł się projekt Little Physics, w którym gracz musi zastosować prawa fizyki, aby pokonać kolejne etapy. Z kolei gra Fun Brush — wykorzystując specjalnie zaprojektowaną szczoteczkę do zębów — ma pomóc w nauczeniu dzieci poprawnego szczotkowania zębów. Inny z projektów — CityQuest to rodzaj gry miejskiej, która wykorzystuje m.in. rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality), QR kody czy technologię zbliżeniową (NFC). Z kolei w grze Vein Rush mamy do czynienia z ludzkim układem krwionośnym, który należy obronić przed bakteriami i wirusami za pomocą dostępnych w realnym świecie metod. Projekt Idea to system wiążący ze sobą komputer, konsolę, sensor kontroli ruchu i platformę internetową. System ten ma pomagać ludziom zwalczać ich lęki i fobie.
Tegoroczna odsłona Imagine Cup to projekty na bardzo wysokim poziomie, wykorzystujące to, co na rynku IT najbardziej innowacyjne – mobilność, rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality), kody QR, NFC i chmurę Windows Azure -skomentował Konstanty Młynarczyk, członek jury konkursowego — polscy studenci znajdujący się zawsze bardzo wysoko w światowej czołówce konkursu i tym razem przygotowali wspaniałe projekty we wszystkich trzech kategoriach.
Tuż po świętach, w środę 3 kwietnia, komisja sędziowska spośród 15 finalistów wyłoni po 3 zespoły w każdej kategorii. W drugim dniu finałów 9 wybranych drużyn zaprezentuje swoje rozwiązania szerokiemu audytorium. Jury ścisłych finałów wybierze zwycięzców w poszczególnych kategoriach oraz drużynę narodową, która będzie reprezentowała Polskę na finałach światowych w Petersburgu.
naukawpolsce.pap.pl