Naukowcy z Warszawy zbudowali silnik plazmowy, który ma być nowym napędem dla rakiet kosmicznych. Teraz otwarto pierwsze w Polsce i jedno z nielicznych w Europie laboratorium dedykowanego pracom badawczo-rozwojowym nad napędami plazmowymi dla satelitów, a także sond kosmicznych wysyłanych w bardziej odległe obszary przestrzeni.
Laboratorium powstao dla potrzeb 3-letniego projektu L-µPPT (Innovative Liquid Micro Pulsed Plasma Thruster). Naukowcz maj w nim midyz innzmi komor próżniową do symulacji warunków panujących w przestrzeni kosmicznej. Pierwsze badania w Laboratorium plazmowych silników satelitarnych polegać będą na testowaniu i rozwijaniu innowacyjnego napędu plazmowego dla nanosatelitów, zaprojektowanego przez zespół z IFPiLM przy współudziale pozostałych uczestników europejskiego konsorcjum L-µPPT, którego prace koordynuje hiszpańska firma — wyjaśniają naukowcy z Warszawy.
Napędy plazmowe, nad którymi pracuje zespół ze stolicy, mają być alternatywą dla tradycyjnych silników. Przemawiają za nimi bardzo wydajne wykorzystanie paliwa i brak zagrożeń chemicznych. Doskonale nadają się dla nanosatelitów. To właśnie udowodnić mają wyniki projektu L-µPPT.
Oprócz wielu plusów napędy plazmowe mają również minusy. Jednym z nich jest to, że gazem roboczym jest w nich trudno dostępny i drogi ksenon. Korzystając z doświadczeń z akceleratorami ciągłych strumieni plazmy, zespół naukowców i inżynierów z Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy w Warszawie zbudował silnik typu Halla zoptymalizowany do pracy ze znacznie tańszym gazem szlachetnym: kryptonem.
Rakietowe silniki chemiczne są niezastąpione na przykład przy wynoszeniu ładunków w kosmos. Mają wielką siłę ciągu, lecz wykorzystują wyłącznie energię zgromadzoną w paliwie i działają zaledwie kilkadziesiąt sekund. W przestrzeni kosmicznej, gdzie opory ruchu są zaniedbywalnie małe, użyteczne stają się inne silniki, o znacznie mniejszym ciągu, za to działające dłużej – miesiącami lub nawet latami.
Generatory strumieni plazmy są jednym z kierunków badawczych od lat rozwijanych w Instytucie Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy. Korzystając ze zgromadzonych doświadczeń, w maju 2008 roku nasz zespół przystąpił do budowy silnika plazmowego typu Halla z kryptonem jako gazem roboczym — mówi odpowiedzialny za projekt dr Jacek Kurzyna z IFPiLM.