Data: 17-18 kwietnia 2012
Open Access jest nadzieją polskiej nauki? Czy powinniśmy przejść na „drugi” poziom uprawiania wiedzy w Polsce? Jak polska nauka powinna kreować swój wizerunek? Czym są społecznościowe projekty naukowe? — to wybrane zagadnienia, które poruszą uczestnicy „Forum Nowej Nauki. Nauka 2.0 — więcej niż internet”.
Centrum Innowacji Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (CITTRU) 17 i 18 kwietnia na Uniwersytet Jagielloński. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, rejestracja trwa do 15 marca. Szczegółowe informacje na temat Forum i formularz rejestracyjny są dostępne na stronie: http://www.cittru.uj.edu.pl/?q=pl/node/1309#info.
Wydarzenie to ma pobudzić dyskusję na temat rozwoju nowoczesnej nauki, zwracając uwagę na wiele możliwości, jakie niesie ze sobą to wszystko, co nazwać możną Nauką 2.0 – zbiorem nowoczesnych trendów, które zwiększają potencjał badawczy, polepszają komunikację naukową, a także umożliwiają interakcję oraz dialog ze społeczeństwem.
W pierwszym dniu wydarzenia dr Dominik Batorski z ICM powie, czy polską naukę stać na to, aby zrezygnować z potencjału, jaki oferuje otwarta nauka? O nauce 2.0 – pojęciu o wiele szerszym i zawierającym w sobie cały ładunek zmian opowie prof. Andrzej Radomski z UMCS Lublin. Second Life jako wirtualną przestrzeni otwartej dla uniwersytetu przedstawi nam dr hab. Michał Ostrowicki, filozof z UJ. Dyrektor Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer wygłosi wykład pt. Urząd ds. kultury, nauki i zabawy, a dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN prof. Lech Mankiewicz wyjaśni, czym są społecznościowe projekty naukowe. Drugiego dnia szef Działu Nauka „Gazety Wyborczej” redaktor Sławomir Zagórski powie, po co media nauce, a nauka mediom. Polską naukę z europejskiej perspektywy zaprezentuje dr Jan Krzysztof Frąckowiak. Dwudniowe spotkania zakończy dyskusja na temat projektu SYNAT – systemu nauki i techniki – polskiej otwartej platformy zasobów sieciowych dla naukowców.
Termin Nauka 2.0, w proponowanym przez CITTRU rozumieniu, ma nieco szersze znaczenie od powszechnie przyjętej definicji. „Odnosi się nie tylko do narzędzi internetowych, ale obejmuje także zestaw innych zjawisk, jak promocja i marketing, interdyscyplinarność, otwarty dostęp, kontakty z otoczeniem nauki, które mają wpływ na kondycję sektora wiedzy. W Polsce Naukę 2.0 należy rozumieć szerzej niż pracę badawczą wspartą przez narzędzia internetowe” — wyjaśniają organizatorzy.