Październik 2002 roku, kawiarenka internetowa w południowokoreańskiej metropolii Kwangdzu. Pewien mężczyzna siedzi przed ekranem już ponad osiemdziesiąt godzin. W końcu umiera z wyczerpania. Wiadomość o jego śmierci obiegnie świat.
Rok 1954, Kanada. Dwaj pracownicy naukowi McGill University, James Olds i Peter Milner, umieszczają elektrody w różnych częściach mózgów piętnastu szczurów, a następnie zamykają je kolejno w skrzynce Skinnera – specjalnej klatce, w której zwierzęta mogą naciskać dźwignię, uaktywniając elektrody. Sześć szczurów będzie to robić niemal bez przerwy przez kilka godzin. Werdykt? W mózgach zwierząt znajduje się obszar, którego pobudzenie przynosi intensywną przyjemność, czasami porównywalną do orgazmu. Obszar ten naukowcy nazwą układem nagrody.
Pomiędzy tymi dwiema historiami istnieje niepokojące podobieństwo. Badania prowadzone po roku 1954 potwierdziły, że w ludzkich mózgach istnieją mechanizmy przypominające układ nagrody u szczurów. Prawdopodobnie odpowiadają one za niemałą część przyjemności, którą przynoszą nam na przykład gry typu MMORPG. Twórcy najbardziej popularnych tytułów mniej lub bardziej intuicyjnie zdają sobie sprawę z tego, w jaki sposób wykorzystać nasze systemy motywacyjne, i z powodzeniem stosują tę wiedzę w swoich produkcjach.
Jakie elementy gier komputerowych pobudzają nasz układ nagrody? Jakie inne prawidłowości psychologiczne utrudniają nam oderwanie się od ekranu? Między innymi o tym będzie mowa na Polibuda Gaming Zone. Oczywiście nikt nie będzie Was namawiał do rezygnacji z gier, ale może następnym razem łatwiej będzie Wam przerwać granie, gdy przyjdzie na to pora? Serdecznie zapraszamy!
Więcej nauki o grach na „Polibuda Gaming Zone”
- License
Some rights reserved by Charles Jeffrey Danoff