Innowacyjna gospodarka, kosmiczne technologie, smartfony, laptopy, tablety… Choć codziennie korzystamy z nowoczesnych gadżetów okazuje się, że nadal niewiele różnimy się od człowieka pierwotnego. Najlepiej widać to podczas zakupów w centrach handlowych.
Zanim jeszcze rozpoczęła się walka o ogień, człowiek musiał zadbać o jedzenie. Polował bądź zbierał to, co nadawało się na najbliższy posiłek. Dzisiaj by podgrzać obiad nie potrzebujemy nawet ognia, bo skorzystać możemy z kuchenki mikrofalowej, ale zwyczaje które wykształciły się w czasach pierwotnych przetrwały do dziś. Tak przynajmniej twierdzą naukowcy z University of Michigan, którzy dyskretnie obserwowali nasze zachowanie podzas zakupów w centrach handlowych. Nasze wyprawy do tych przybytków przypominają ponoć wyprawy łowieckie.
Już nasi pra… pra… praprzodkowie mieli podczas takich wypraw ściśle określone role. Inne przypadały mężczyznom, inne kobietom. Czy teraz jest inaczej? Nie!
Jeśli tworzycie parę i wspólnie wybieracie się na łowy… to znaczy zakupy, warto poznać zwyczaje przypisane do poszczególnych ról. Być może będzie to pomocne, by uniknąć niepotrzebnych walk i napięć w sklepach.
Typowy mężczyzna najchętniej robi zakupy w bardzo zorganizowany, szybki i prosty sposób. Składają się na nie aż trzy elementy: wejść do sklepu, kupić, wyjść.
Typowa kobieta robi zakupy zupełnie inaczej i choć jej postępowanie można wyjaśnić w sposób naukowy, nie jest ono proste i składa się z o wiele większej ilości elementów niż u mężczyzny. Zanim zapadnie decyzja o tym co zebrać, czy raczej kupić, kobieta musi dokładanie przeanalizować materiał, z jakiego wykonany został produkt, kolor i oczywiście cenę. Tyle na początek. Potem dochodzą kolejne pytania i analizy.
Dlaczego tak jest? Daniel Kruger z University of Michigan twierdzi, że to właśnie kobiety zajmowały się kiedyś zbieraniem roślin i grzybów. Musiały orientować się, które owoce czy rośliny nadawały się do jedzenia i nie groziły otruciem. Rozpoznawały to po dokładanej obserwacji koloru i zapachu. To właśnie może być wyjaśnienie tak długiego czasu, jakie współczesne kobiety spędzają na zakupach.
Nieprawdą jest zatem, że chodzi tylko o przyjemność nabywania pięknych, nowych rzeczy. W tak długich zakupach ważne jest również to, że właśnie tego się szuka. Zdaniem naukowców panie dużo lepiej od mężczyzn orientują się, kiedy określony rodzaj produktu zostanie wystawiony na wyprzedaży. Wciąż również spędzają dużo więcej czasu, zastanawiając się nad wyborem idealnego prezentu.
Mężczyźni idąc do sklepu dokładnie znają cel swej wizyty. Dlatego też ich wybory są tak proste, a czas spędzony na zakupach tak krótki. To również naukowcy tłumaczą nawykami człowieka pierwotnego, który musiał bardzo szybko wracać ze zdobytym mięsem z polowania.
Bogatsi o ustalenia naukowców możecie teraz bacznie obserwować zachowania swoje i innych podczas zakupów. Sprawdźcie, czy mieli rację. Na koniec życzymy wam udanych łowów! Już niedługo przyjdzie czas na świąteczne zakupy!
Polowanie dawno, dawno temu, być może całkiem niedaleko stąd..:
Zupełnie nie tak dawno, być może całkiem niedaleko stąd..: