Przejdź do treści

Człowiek

Podgląd: Podziemna biblioteka

Podziemna biblioteka

Jak w do­bie kom­pu­te­rów za­chę­cić lu­dzi do czy­ta­nia ksią­żek z bi­blio­teki? Na nie­ty­powy po­mysł wpa­dli ame­ry­kań­scy stu­denci ze Szkoły Re­klamy w Miami (Miami Ad School). Max Pil­wat, Keri Tan i Ferdi Ro­dri­guez za­uwa­żyli, że no­wo­jor­ską bi­blio­tekę pu­bliczną od­wie­dza co­raz mniej osób. Po­sta­no­wili więc prze­kształ­cić ściany wa­go­nów me­tra w re­gały z książ­kami. Za po­mocą urzą­dze­nia mo­bil­nego każdy pa­sa­żer me­tra może so­bie bez­płat­nie […]

Podgląd: Czy literatura przetrwa?

Czy literatura przetrwa?

Od­po­wiedź na py­tanie z „Banku dziw­nych py­tań” Do­nie­sie­nia z pol­skich ba­dań nad czy­tel­nic­twem są zwy­kle utrzy­mane w to­nie mi­no­ro­wym. Przy­glą­da­jąc się smut­nym wnio­skom, które wy­cią­gają dzien­ni­ka­rze z ra­por­tów spo­rzą­dza­nych na przy­kład przez Cen­trum Ba­da­nia Opi­nii Spo­łecz­nej i Bi­blio­tekę Na­ro­dową, nie­trudno wpaść w głę­boki pe­sy­mizm co do przy­szło­ści li­te­ra­tury (nie tylko w na­szym kraju). Czy jest on uza­sad­niony? Za­sta­nówmy się, jak może […]

Podgląd: Dlaczego mówimy o kulturze wysokiej i niskiej?

Dlaczego mówimy o kulturze wysokiej i niskiej?

Od­po­wiedź na py­tanie z „Banku dziw­nych py­tań” Dawni kry­tycy – Mat­thew Ar­nold, Tho­mas Ste­arns Eliot, The­odor Ad­orno i wielu in­nych – po­zo­sta­wili nam w spadku roz­róż­nie­nie na dwa typy kul­tury. Pierw­szy z nich zwy­kło się na­zy­wać kul­turą wy­soką, eli­tarną, ar­ty­styczną. Drugi ro­dzaj to kul­tura po­pu­larna, ni­ska, ma­sowa (dla uprosz­cze­nia po­mińmy róż­nice mię­dzy tymi przy­miot­ni­kami). Opo­zy­cję taką za­zwy­czaj od­czu­wamy […]

Podgląd: Dlaczego seriale są popularne?

Dlaczego seriale są popularne?

Od­po­wiedź na py­tanie z „Banku dziw­nych py­tań” Se­rial se­ria­lowi nie­równy: „Z Ar­chi­wum X” jest inne od „Rzymu”, a „Gra o tron” od „Klanu”. Także wi­dow­nie po­szcze­gól­nych pro­duk­cji róż­nią się pod wzglę­dem wieku, płci, wy­kształ­ce­nia, miej­sca za­miesz­ka­nia. Po­mimo wszel­kich roz­bież­no­ści można jed­nak wska­zać pewne ce­chy wspólne, które wy­ja­śniają po­pu­lar­ność te­le­wi­zyj­nych se­riali. Za­cznijmy od czasu emi­sji. Wie­lo­od­cin­kowe pro­duk­cje […]

Podgląd: Wyhodowane ucho

Wyhodowane ucho

Długo nad nim pra­co­wali, a gdy już opra­co­wali od­po­wied­nią me­todę, wy­ho­do­wali w ciągu za­le­d­wie 3 mie­sięcy. Sztuczne ucho. Jego od­bior­cami mają być dzieci, które ro­dzą się z ano­cją, czyli wro­dzo­nym bra­kiem mał­żo­win usznych. Osoby ta­kie mają oczy­wi­ście ucho we­wnętrzne, ale bra­kuje im czę­ści ze­wnętrz­nej. Dla­tego mają pro­blem ze sły­sze­niem. Do tej pory wadę sta­rano się le­czyć ope­ra­cyj­nie two­rząc mał­żo­winy […]

Podgląd: Trzeźwość w pigułce

Trzeźwość w pigułce

Je­steś kie­rowcą, je­steś na im­pre­zie i wy­pi­łeś kilka drin­ków? Za kie­row­nicę ra­czej już nie usią­dziesz, bo al­ko­hol roz­kłada się dość długo. Na przy­kład jedno piwo około dwóch go­dzin. A gdyby tak po uda­nej za­ba­wie, za­żyć pi­gułkę i od razu w kilka se­kund wró­cić do stanu trzeź­wo­ści? Jak prze­ko­nują ame­ry­kań­scy na­ukowcy z Uni­wer­sy­tetu Ka­li­for­nij­skiego, wkrótce bę­dzie to moż­liwe. Ich po­mysł na […]

Podgląd: Najskuteczniejsze metody uczenia się

Najskuteczniejsze metody uczenia się

Jak się uczyć, by się na­uczyć? Oto jest py­ta­nie. Na­ukowcy z Kent State Uni­ver­sity prze­ana­li­zo­wali sku­tecz­ność róż­nych tech­nik ucze­nia się i na ich pod­sta­wie stwo­rzyli wła­sną kla­sy­fi­ka­cję naj­lep­szych i naj­gor­szych spo­so­bów. Oka­zało się, że te naj­po­pu­lar­niej­sze me­tody są… mało sku­teczne, a te naj­sku­tecz­niej­sze są rzadko sto­so­wane. Chcie­li­śmy uzy­skać sze­roki ogląd na obie­cu­jące stra­te­gie w celu na­kie­ro­wa­nia na­uczy­cieli, uczniów i ro­dzi­ców na […]

Nowa generacja energooszczędnych silników dla przemysłu wydobywczego

Wę­giel to nie­wąt­pli­wie su­ro­wiec stra­te­giczny, wie to każdy. Stra­te­giczny mię­dzy in­nymi dla­tego, że jest źró­dłem około 30% ener­gii na świe­cie, a w Pol­sce jesz­cze cztery lata temu za­spo­ka­jał aż 60% za­po­trze­bo­wa­nia ener­ge­tycz­nego. Nie każdy jed­nak wie, że samo jego wy­do­by­wa­nie po­chła­nia nie­praw­do­po­dobne wręcz ilo­ści ener­gii. Które ma za­miar zmniej­szyć pro­jekt re­ali­zo­wany przez Po­li­tech­niki Po­znań­ską i Wro­cław­ską oraz […]

Błękitna 24

Tak, jak dwa śmi­głowce TVN – „Błę­kitny 24−1” i „Błę­kitny 24−2” – go­towe są przez całą dobę, sie­dem dni w ty­go­dniu i 365 dni w roku ob­słu­gi­wać naj­waż­niej­sze wy­da­rze­nia, tak Błę­kitna Szkoła w Nad­mor­skim Parku Kra­jo­bra­zo­wym, jak rok długi, jest przy­go­to­wana do dzia­łań na rzecz ochrony śro­do­wi­ska na­tu­ral­nego. Cza­sem przy wspar­ciu mło­dych lu­dzi, ta­kich jak stu­denci Wy­działu Che­mii Po­li­tech­niki […]

Jedz, módl się i bądź zdrowy

Zde­cy­do­wana więk­szość lu­dzi wie, czym są nu­tra­ceu­tyki, na­wet je­śli ni­gdy w ży­ciu nie sły­szeli tej na­zwy. Część osób za­pewne może wy­wnio­sko­wać zna­cze­nie z sa­mego okre­śle­nia, ale żeby nie utrud­niać – to środki spo­żyw­cze nie tylko o war­to­ściach ży­wie­nio­wych, ale też po­sia­da­jące ce­chy środ­ków far­ma­ceu­tycz­nych. Czy olej rze­pa­kowy może być nu­tra­ceu­ty­kiem? Oczy­wi­ście, pod wa­run­kiem, że jest pro­du­ko­wany w ra­mach pro­jektu […]

Strona 1 z 19 1 2 3 4 5 6 7 Ostatni ›