28 września 2012

POLIBUDA GAMING ZONE

- wykłady i strefa gier!

Nasi goście pracownicy wyższych uczelni, ale także programiści opowiedzą o grach zarówno w ujęciu technologicznym - jak
i humanistycznym. Podczas wykładów dowiecie się m.in. czy gry to tylko bezproduktywna rozrywka, czy mogą służyć innym celom, co dzieję się
z nami, gdy siedzimy przed komputerem, dlaczego gry interesują naukowców, co to jest ludologia i kim jest ludolog.

STREFA GIER

  • gry tradycyjne i komputerowe
  • warsztaty programowania gier
  • pokazy umundurowania i pojedynki bohaterów STAR WARS
  • strefa zabytkowych konsol i gier - od PONGa do Wolfensteina,
    Duke'a i Quake'a
  • elektroniczna kostka Dice Plus - świat gier, który dopiero powstaje!
  • augmented reality - rozszerzona rzeczywistość gier mobilnych

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu Partnerski Związek Nauki i Postępu podczas Nocy Naukowców

WYKŁADY

Co my robimy z grami, a co gry z nami?

Co się z nami dzieje, kiedy gramy? Jakie pozytywne i negatywne skutki mogą przynosić gry? Warto grać – czy nie warto? W wystąpieniu postaram się pokazać, jak na te pytania odpowiada psychologia
i socjologia.

Stanisław Krawczyk
Sala 122, godzina 19:00 - 20:00
Sala 122, godzina 19:00 - 20:00

Psycholog i polonista, doktorant w Instytucie Socjologii UW. Redaktor w czasopiśmie naukowym "Homo Ludens", członek Polskiego Towarzystwa Badania Gier, organizator konferencji z cyklu "Kulturotwórcza funkcja gier". Należy do redakcji serwisu Poltergeist poświęconego fantastyce i kulturze popularnej.

Ludologia
- naukowe badania gier

Jaką rolę odgrywają gry w naszym życiu? Czy gry to tylko bezproduktywna rozrywka, czy mogą służyć innym celom? – Do czego jeszcze mogą okazać się przydatne? Czy gry są na tyle „poważne” żeby interesować naukowców? – Co może interesować naukowca w grach? Co to jest ludologia i kim jest ludolog? Na te i na inne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas wykładu.

dr Augustyn Surdyk
Sala 122, godzina 18:00 - 19:00
Sala 120, godzina 19:00 - 20:00

Językoznawca, anglista, adiunkt w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM w Poznaniu. Założyciel i Kierownik Pracowni Badań Ludologicznych w Glottodydaktyce i Komunikacji Interkulturowej ILS. Inicjator i Kierownik kursów dokształcających dla nauczycieli: „Nowe technologie w nauczaniu języków obcych”, „Konstruowanie gier edukacyjnych w nauczaniu języków obcych”; Kierownik Studiów Podyplomowych Glottodydaktyki w ILS UAM. Od 2004 r. członek-założyciel Polskiego Towarzystwa Badania Gier, członek Zarządu Głównego – Skarbnik, członek-założyciel oraz Przewodniczący Zarządu Poznańskiego Koła PTBG przy ILS UAM; Opiekun Koła Naukowego Studentów Lingwistyki Stosowanej, Opiekun sekcji ludologicznej KNSLS. Od 2005 r. organizator corocznych międzynarodowych konferencji naukowych z cyklu „Kulturotwórcza funkcja gier”. Od 2009 r. założyciel i Redaktor Naczelny ludologicznego czasopisma naukowego „Homo Ludens”.

Kto gra nie błądzi

Gry towarzyszą ludziom od wieków. Nie mają jednej ojczyzny, nie można umieścić początków idei z nimi wiązanych w żadnym konkretnym miejscu, ani czasie. Mają jednak zadziwiająco zbliżone formy. Były częścią rytuałów i obrzędów religijnych. Traktowano je z ogromną powagą, choć podobnie jak dziś dostarczały wielu emocji. Rzuty kośćmi informowały o woli bogów, piłka była odwzorowaniem wędrówki Słońca, wygrana w szachy stawała się probierzem lojalności wobec władcy. Poznawanie różnych systemów gier sprzed wieków jest wspaniałą podróżą po ludzkiej wyobraźni i uniwersalnej potrzebie sprawdzania swoich możliwości. Na taką wyprawę zaprasza prelekcja "Kto gra nie błądzi" przybliżająca genezę różnych systemów rozgrywek. W oparciu o zabytki archeologiczne, podania historyczne oraz bogatą ikonografię przedstawione zostaną nie tylko ciekawe formy spędzenia wolnego czasu z przeszłości, ale przede wszystkim sfera aktywności, dzięki której minione pokolenia poznawały wiele ważnych elementów kulturowych, religijnych oraz dotyczących problematyki społecznej.

Agnieszka Stempin

pracownik Muzeum Archeologicznego w Poznaniu – kierownik Rezerwatu archeologicznego Genius loci na Ostrowie Tumskim.

Rzeczywistość Rozszerzona
- technika wciąż nieznana
- potencjał augmented reality

Rzeczywistość Rozszerzona to popularyzująca się coraz bardziej na świecie technologia, mocno wspierana chociażby przez firmę QUALCOMM, potentata rynku chipsetów do urządzeń mobilnych. Istnieje kilka technik rzeczywistości rozszerzonej - dodawania treści wirtualnych do świata fizycznego widzianego przez oko kamery.
Wraz z rosnącą mocą obliczeniową kieszonkowych komputerów rośnie potencjał ich zastosowań, zwłaszcza na poziomie jakości przenoszonych treści. AR to jedna z technik, która może mieć największy wpływ na ogólny proces ewolucji technologicznej mobilnych gier komputerowych. Na wykładzie przedstawione będą zasady działania i przykłady aplikacji 3D w AR.

Piotr Koźniewski
Sala 122, godzina 21:00 - 22:00

jest chemikiem (technikiem i magistrem), który realizuje swą dziedziczną i chroniczną kreatywność oraz tendencję poszukiwania rozwiązań bardziej optymalnych, prowadząc firmę technologiczną. W 3R Studio zajmuje się tworzeniem nowych modeli interakcji dla urządzeń i wirtualnych środowisk mobilnych, zwłaszcza ale nie wyłącznie, rzeczywistości rozszerzonej - sam nazywa się wizjonerem, marzycielem.

Wstęp do tworzenia gier,

czyli czy warto robić gry
i jak się do tego zabrać

Moją pasją jest tworzenie gier komputerowych. Nieustannie poszukuję efektu synergii w połączeniu nauki, techniki, sztuki i biznesu dla tworzenia możliwie najlepszej rozrywki elektronicznej. Od ponad 6 lat współpracuję z firmą Techland, gdzie poza tworzeniem światowej klasy gier zajmuję się koordynacją projektów, rozwojem technologii
i współpracą z partnerami zewnętrznymi. Obecnie prowadzę ambitny
i dynamiczny zespół tworzący gry na urządzenia mobilne."

Prowadzący: Paweł Rohleder (Techland)
Sala 120, godzina 18:00 - 19:00
Sala 120, godzina 20:00 - 21:00

WARSZTATY

Jakub Marszałkowski

sala komputerowa nr 3, 18:00 - 19:00, 20:00 - 21:00

doktorant na Wydziale Informatyki Politechniki Poznańskiej, badacz
i twórca gier, członek Polskiego Towarzystwa Badania Gier.

Jak w niecałą godzinę zbudować
własną działającą grę komputerową

Nowoczesne programy pozwalają tworzyć gry właściwie bez programowania, metodą przeciągnij i upuść, budując je z klocków. Uczestnicy warsztatów zapoznają się programem GameMaker. Każdy będzie mógł zgłaszać jaką następną funkcję powinniśmy dodać do gry, wspólnie będziemy wybierać kolejność ich wprowadzania. Następnie każdy sam na własnym komputerze, z niewielką pomocą prowadzącego będzie budować te elementy. W efekcie każdy z uczestników warsztatu stworzy własną, prostą, ale w pełni działającą grę komputerową.

Warsztaty przeznaczone są dla dzieci w wieku 13-16 lat, które nie miały jeszcze wcale, albo miały niewiele doświadczeń z programowaniem.

GAMEZONE

Pokazy garnizonu STAR WARS
- Akademia Kadeta

Polish Garrison to polska placówka międzynarodowej organizacji kostiumowej 501st Legion, skupiającej posiadaczy profesjonalnych kostiumów proimperialnych z Gwiezdnych Wojen z całego świata. Zapraszamy na pojedynki na miecze świetlne pomiędzy żołnierzami stojącymi po Ciemnej Stronie Mocy z popierającymi z Imperium Galaktyczne.
Będzie można także spróbować swoich sił w grze komputerowej Star Wars Kineckt

Ewolucja gier internetowych.

Stowarzyszenie Miłośników
Zabytków Informatyki

Podczas PGZ pokażemy wiele znanych gier, można będzie porównać także te same tytuły na różnych platformach. Można będzie także prześledzić ewolucję gier od słynnego PONGa, który w tym roku obchodzi swoje 45 lecie, po gry z lat 90- tych już na komputerze PC (Wolfenstein, Duke,Quake).

W programie turnieje gier:TETRIS, MARIO BROS, PONG, RIVER RIDE, PACKMAN, oraz gry i zabawy dla dzieci. Proponujemy także ścieżkę wiedzy historycznej, którą zapewnimy w „mikro pigułce”- której celem będzie zasygnalizowanie polskiej myśli informatycznej.

www.zabytkiinformatyki.edu.pl

Strefa gier klasycznych.

Pod okiem instruktora będzie można poznać zasady i pograć
w klasyczne gry planszowe. Wśród gier znajdą się: szachy, Othello/Reversi, Tryktrak/Backgammon, Mankala, Tablut, Pachisi/Chińczyk.

Instruktor: Mikołaj Czechlewski, fizyki, absolwent Wydziału Fizyki UAM, obecnie doktorant na Wydziale Fizyki UAM, członek PTBG, miłośnik gier planszonwych

CUBE

Cube - fajni ludzie i fajne miejsce (bo przecież nie tylko sklepy) dla graczy gier wszelakich. Fanów bitewniaków, planszówek, karcianek.
Z nami i u nas zawsze pograsz i o grach pogadasz.

Na czas Poibuda Gaming Zone na poznańskim Piotrowie stanie namiot Cube. Chcesz spróbować swoich sił w grze bitewnej Warhammer 40000 (figurowym pierwowzorze Dawn of War), pomalować figurkę, zobaczyć apokaliptyczną bitwę? Przyjdź koniecznie. Dla wszystkich uczestników warsztatów WH40000 - pamiątka w postaci pomalowanej przez nich samych figurki do gry.

Będzie też okazja zagrać w gry planszowe. Te klasyczne i te współczesne. Zobaczysz czym różni się nowoczesna planszówka od ,,Monopoly'' czy ,,Chińczyka''! Na pewno znajdą tu coś dla siebie zarówno fani pojedynków logicznych, jak strategicznych...
Będą też tytuły imprezowe! I rarytas: prosto z drukarni ,,X-Wing miniatures'' przestrzenna gra planszowa osadzona w świecie Gwiezdnych Wojen.

I na koniec nie lada gratka. Jedna z niewielu okazji, żeby zobaczyć
i zagrać w gry planszowe przyszłości. Grając na tabletach, przy użyciu elektronicznej Dice Plus - przenieś się do świata gier, który dopiero powstaje! Ta kostka zrodziła się w Poznaniu i już zaczyna podbijać świat!

cubecp.home.pl

MIEJSCE

PARTNERZY

Redakcja wortalu „Nauka i Postep”

Politechnika Poznańska
Dział Informacji i Promocji
pl. M. Skłodowskiej-Curie 5
60–965 Poznań
tel. 61 665 3980
email: redakcja@naukaipostep.pl